Havana - Rørvig

Wrapping up

2007

Champagne  Taste and Beer Money

Vi har sejlet gennem champagnedistriktet, hvor de nu er i fuld gang med at høste druer til den dejlige drik Champagne, det er et betagende syn, at se disse mange mennesker i markerne, hvor alt bliver høstet med nænsom hånd. Vi har besøgt flere steder, hvor de fremstiller denne gudedrik. Det første sted, ganske lille, ejeren havde en vinkælder med ca. 50.000 flasker, hvilket var hans omsætning pr. år. Vi har besøgt det nok mest kendte Chateu ”Moet & Chandon” i Epernay. Her fik vi en rundvisning i deres kældre, som strakte sig ca. 30 km. under gaderne i byen. Til sammenligning omsatte de ca. 3 mill. Flasker pr. år og havde ca. 9 mill. flasker i de dybe kældre. Jo bare rolig, vi fik smagsprøver, hold da k--- hvor det smager godt.

Vi anløb den lille charmerende by Chateau Thierry, hvor vi lå på siden af en stor privat barge, 60 tons stål. Ejet af Scott og hans hustru Kathinka. Han en gæv australier og hun hollandsk. Vi kunne ikke lægge til ved bredden, for lidt vand, så vi hægtede os på deres skiv. Vi havde mange hyggelige timer med dem. Deres båd indvendig – wow, det var en flydende luksuslejlighed. Lige fra stor fladskærm og elektriske lænestole til rigtigt badekar med boblebad.  Som I kan huske, havde vi en grim oplevelse i Cherbourg med ankret.! Vi har en ny historie at fortælle, som kunne have gået helt skævt.

Vi lå på siden af den store båd, sov dybt efter en sjov aften med vores naboer. Kl. ca. 0400 om morgenen, hørte vi Scott råbe samtidig med, at vi hørte han startede den store motor og vi kunne føle, at vi begyndte at sejle. Ud af køjen – op på dæk!! Hvad fanden sker der???

Nogle unge fulde mennesker havde løsnet alle hans liner til land og smidt dem ind på båden. I kanalerne er der en stadig strøm på ca. 3 knob, så vi begyndte at sejle baglæns ned mod en bro og en sluse – uden at vide det. Hvis Scott ikke havde opdaget det i tide, kunne vi have været knust mod broen, hans skiv er trods alt ret stort. Vi kunne måske have ramt ved siden af slusen, hvilket havde endt med et fald på ca. 5 meter – ikke sundt for mennesker og både.

Kathinka ringede til det lokale politi, hold da k---, de er næsten lige så hurtige som Glx. Politi. Efter 2 min. fræsede de rundt langs kajen. Vi har en infrarød kikkert ombord, og jeg kunne se de unge lømler i buskene ca. 50 meter fra båden. ”Gendarmarie” fandt dem.

Vi ligger nu i den dejlige by Chalons en Champagne, hvor vejret ikke er helt godt. Ca. 20 gr. og overskyet.

Vi tog toget tilbage til Chateau Thierry, idet de her havde en stor middelalderfest hele dagen og aftenen med. Vi så korstogsriddere i kamp, fik stor frokost med vin ad libitum (ikke dårligt). Dagen sluttede med et band ”Yogans” som spillede Celtic musik - musik meget lig Runrig, hvis I kender dem.

Om få dage går turen sydpå mod vores vinterplads i St. Jean Losne. Vi regner med at være hjemme igen i slutningen af oktober.

PS: Vi glemte en anden historie: Mens vi lå ved en bro i Rouen for nogle uger siden, hørte vi en eksplosion. Båd nr. to fra os begyndte at brænde. Jeg var i byen, men Chris så, at der var ild i hele det indre af båden. Vi hørte, at deres gaskøleskab havde givet op. Ja-Ja der sker ting og sager her. Ingen kom til skade - heldigvis.

PPS: Vi hygger os og har passeret ca. 35 sluser og blevet løftet mere end 90 meter. Vi har omkring 2.0 meter vand i kanalerne, så vi klarer den lige, hvis der ikke er for meget modgående trafik. Vi har sat et stort skilt foran på Havana, 1.8 meter det hjælper en del.

Håber alle har det godt og hænger godt i med arbejdet.

The Heart of Champagne- the Marne winds its way through the most famous Champagne region in the world where the vineyards reach right down to the river and each small town has its own family champagne houses. Now in September, everyone is preparing for the harvest.

In one small town we visited a local producer who personally showed us around his cellar- 3rd family generation, married to another champagne family and produces around 50.000 bottles a year.

The French have a sensible attitude to Champagne! They do not reserve it for special occasions only but sometimes drink it with meals as a light wine…and naturally we felt obliged to support the local economy. Lest you think we have secretly won the lotto, I should add that there are many good local champagnes at very low prices. It is such a beautiful and peaceful area, full of charm.

Epernay- here champagne is serious business. It is the home of the internationally renowned names such as “Moet and Chandon”, among others, who run a very slick and prestigious operation. Over 9 million bottles are stored in 29 km. of limestone cellars under the city (100 km of champagne cellars stretch beneath your feet as you sightsee)…As our friend Gunnar said “ if you get lost, tell them to keep searching, but slowly!” During the war, the inhabitants sheltered from the bombing in these cellars – from hell to heaven.

Reims: we took a train to the regional capital of Champagne production, a stunning city of wide boulevards, golden monuments, and the famous Notre Dame Cathedral with it´s smiling angel fresco (wouldn´t you smile if you lived here?).

Beautiful place and full of life.

Chateau Thierry Medieval Festival: here we had a great day out with the locals at the 11th annual Medieval Festival with a huge buffet lunch (very huge as we mistook the buffet starters for the main course…), plenty of vin du pays, costumed entertainment with jesters and damsels, knights in armour, riding tournaments, jousting, a village and olde worlde crafts, great Celtic music and all the locals up and dancing. Even a Celtic rock band in the evening (like a French Runrig!).   Held in the ruins of the castle above the town, it was unique!